28.11.23
По-важните промени в Осигуряването за 2024 г.

Здравейте колеги,

В Закона за Бюджета на Държавното Обществено Осигуряване за 2024 г. (ЗБДОО 2024) са предвидени следните промени в осигуряването за следващата календарна година:

  1. Максимален осигурителен доход се увеличава от 3400 на 3750 лв.
  2. Минимална Работна Заплата (МРЗ) се увеличава от 780 на 933 лв.
  3. Минимални Осигурителни Доходи (МОД) се увеличават спрямо увеличението на МРЗ. Всички МОД, които в момента са на нивата от 780 лв. и по-ниски от 933 лв. се увеличават до 933 лв. Останалите остават на нивата им от 2023 г.
  4. Минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 780 лв. на 933 лв.
  5. Минималния осигурителен доход за земеделските производители се увеличава от 780 лв. на 933 лв.
  6. Запазват се размерите на осигурителните вноски на нивата им от 2023 г. – без промяна.
  7. И през 2024 г. няма да се внасят вноски за фонд Гарантиране на вземанията от работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя (фонд ГВРС).
  8. Промени в получаваните обезщетения за безработица:
    1. Минимален дневен размер: 18 лв. – Без промяна
    2. Максимален дневен размер: 107.14 лв. – увеличен
  9. Запазва се периодът за изплащане на обезщетение за отглеждане на дете – 410 дни.
  10. Запазва се размерът на обезщетението за отглеждане на дете до 2 годишната му възраст – 780 лв.
  11. Запазва се периодът и размерът на месечното обезщетение за отглеждане на дете до 8 годишната му възраст от бащата/осиновителя – 2 месеца и 780 лв.
  12. Променя се редът за изплащане на болничните от работодателя – вместо досегашното „Първите три работни дни от периода на болничния“ работодателят ще изплаща възнаграждение за „Първите два работни дни от периода на болничния“.
  13. Променя се и процента на вноската за фонд Трудова Злополука и Професионална Болест (ТЗПБ) съгласно приложение 2 към ЗБДОО 2024 г. Общият размер на вноските остава в диапазона от 0.4% до 1.1%, а промяната се състои в това, че някои икономически дейности са преместени в друга група с по-висок или по-нисък риск и съответно процента за тях е променен.

 В закона за Бюджета на Националната Здравно-осигурителна Каса за 2024 г. (ЗБНЗОК 2024)

  1. Осигурителната вноска за здравно осигуряване остава в размер и от 2023 г. – 8% - без промяна

 В ЗДДФЛ

  1. В справката по чл. 73, ал. 1 за доходите от трудови и приравнени на тях правоотношения се предвижда попълване на информация за изплатените дневни командировъчни пари.

Разбира се, това не са всички предвидени промени, но тук сме извадили онези, които пряко касаят нашата работа.

В детайли може да се информирате от всеки от законопроектите, които можете да откриете на сайта на народното събрание https://www.parliament.bg/bg/bills


Последни новини
bulmaroffice

синтезирани промените в осигуряването, приети с ДВ брой 98

bulmaroffice

История на актуализациите на софтуер модул Счетоводство+

bulmaroffice

Актуализация на софтуер ТРЗ и ЛС

bulmaroffice

Във връзка с предстоящото въвеждане на еврото в Република България бихме искали да Ви информираме върху какво работим и какво планираме в предстоящите актуализации.

bulmaroffice

Промяна в начина на подготвяне на файл за импорт на БИ в ОББ и Райфайзен.

bulmaroffice

Гернериране на справка по чл.73 в Софтуера ТРЗ и ЛС

Здравейте,
С какво мога да помогна?